Datum 12 november 2014

Dinsdag 12 november 2014 zal de boeken ingaan als een slechte en saaie beursdag. Vanaf aanvang werden ING en Unilever fors lager gezet. Shell hoger. Hierdoor stond de AEX de hele dag in de min. ING is zelfs intra-day bijna alleen maar gedaald, met als slotakkoord een verlies van 2.4%. Uiteindelijk konden maar een paar fondsen het vandaag drooghouden. SBM was een grote stijger na het nieuws dat het een schikking heeft getroffen met het OM inzake de fraude. Morgen komt SBM met een trading update en die moet niet tegenvallen, anders knalt de koers morgen weer met 10-20% naar beneden. De shortende hedgefondsen zullen er alles aan doen hun vandaag opgelopen verlies te beperken. Voor SBM wordt het morgen in ieder geval vuurwerk. 

 Nomura kwam vandaag weer met een waarschuwing voor Europa en haar toekomst. Niet zo verwonderlijk omdat het als een van de weinige banken relatief veel verkooporders heeft uitstaan voor Europese aandelen. Ook t.a.v. goede fondsen. Nomura zit dus waarschijnlijk vol short en verliest tientallen miljoenen dollars bij een stijging van de Europese beurzen. 

 Air France KLM was vandaag voor het eerst sinds langere tijd fors aan het dalen. Dit lijkt ook wel logisch want het is uiteraard het perfecte fonds voor de hebberige hedgefondsen om te shorten en de koers in elkaar te drukken. Veel leningen, slechte resultaten, slechte financiele positie en matige vooruitzichten. Het is daarom des te opmerkelijker dan dit aandeel het relatief redelijk goed heeft gedaan de laatste tijd.

 De financiele waarden zijn nu over heel Europa gedurende een aantal dagen aan het dalen dus dat wordt tijd voor een stevig herstel. Hopelijk betekent dat niet dat als ING stijgt, Shell automatisch lager wordt gezet om te voorkomen dat de AEX te ver door stijgt. Het zou toch interessant zijn om eens te zien wat er op de beurs geschiedt als de manipulerende krachten even afwezig zouden zijn. Dit zal ijdele hoop zijn, immers 80% van de handel wordt bepaald door dergelijke hedgefondsen, flitshandelaren en daghandelaren.